title
1399/05/02 ساعت 08:11:38

انواع درب ورودی و حیاطی ساختمان

انواع درب ورودی و حیاطی ساختمان :

درب ورودی ساختمان یکی از قسمت های ضروری در هر خانه است که حریم خصوصی افراد را مشخص می کند. درب ها در انواع و جنس های گوناگونی در بازار وجود دارد که هم می توان سفارش ساخت آن را داد و هم به صورت آماده در فروشگاه ها یافت کرد.

درب آهنی:یکی از پر مصرف ترین انواع درب در میان درب های ورودی ساختمان است نکته ی مهم در درب های آهنی ساخت چهار چوب قوی و تراز بودن آن می باشد.

درب چوبی:ازسالیان سال که چوب به عنوان یک مولفه اصلی در ساخت انواع درب و پنجره مورد استفاده قرار می گیرد. از مزایای اصلی آن دسترسی راحت به متریال چوب است .

درب چوبی انواع متفاوتی دارد که در ادامه با سه گروه از آنها آشنا می شویم :

درب با وادار های افقی و عمودی:

از نظر ظاهر جزءدرب های ساده محسوب می شوند و از سالها پیش مود استفاده قرار گرفته است معمولا سه چوب افقی یکی در بالا، یکی در وسط، ویکی در پایین درب تعبیه شده است. این درب ها توسط تسمه سفت شده ویا درون فریم قرار می گیرند. که در این صورت از استحکام و ظاهر بهتری برخوردار خواهد شد.

درب دارای قاب و پنل:

به درب هایی که قسمتی از درب، پنل چوبی قرار گرفته و قسمت باقی مانده از شیشه ساخته شده باشد درب های پنل دار و صیقلی گفته می شود. این گونه درب ها قابلیت هر گونه طراحی را دارند که این طراحی می تواند مطابق نیاز و محل قرار گیری درب صورت پذیرد.

درب هم تراز:

درب های صیقل داده شده که از تخته سه لایه یا تخته فیبری با ضخامت متوسط تشکیل شده و وزن نسبتا کمی دارند. مرکز تو خالی این درب ها با لایه های نازک مقوا پر شده است. موارد استفاده این گونه درب ها بیشتر به عنوان درب اتاق و جزء درب های داخلی می باشد که چنانچه برای درب سرویس بهداشتی ویا حمام مورد استفاده قرار گیرد باید قسمت داخل آن با یک ورق آلومینیوم پوشانده شود تا از ورود آب به داخل آن جلوگیری شود.

درب ضد سرقت:

از جمله درب های محبوب و رایج در آپارتمان های امروزی است، از نظر امنیت در رده ی بالایی قرار دارد و از نظر جنس، ساختار لولاو قفل متفاوت می باشد.

لایه داخلی این درب ها از جنس فولاد است و علاوه بر تامین آرامش و امنیت ساکنین از اتلاف انرژی و انتقال سر و صدا هم جلوگیری می کند. لازم به ذکر است که درب ضد سرقت درمقایسه با سایر درب ها کمی گران تر است .


وجه مشترک بین اجزای تشکیل دهنده ی تمام درب ها :

لنگه درب: به هر قسمت از درب که متحرک است،لنگه می گویند.

قاب درب: به چهار چوبی که لنگه در آن قرار می گیرد، قاب می گویند.

آستانه درب: قسمت پایین درب که معمولا در درب های سرویس بهداشتی و حمام تعبیه شده، آستانه می گویند.

کتیبه درب: قسمت  بالایی درب که می تواند ثابت یا متحرک باشد.کتیبه می گویند.

یراق آلات درب: شامل المان هایی هم چون دستگیره، لولا، قفل و... که هر یک در انواع درب متفاوت است.