title
1399/01/17 ساعت 09:25:31

نقش دستگیره در دکوراسیون داخلی

بدون انکه متوجه باشیم دستگیره وسیله ای است که هر روز چندین باراز آن استفاده میکنیم و در واقع در نگاه اول دستگیره یک عضو کاربردی هر درب به نظر می آید اما با توجه به جزئیات متوجه میشویم نقش این وسیله در طراحی داخلی بسیار پر رنگ است و کمی کج سلیقگی می تواند زیبایی درب و دکوراسیون خانه را درهم شکند .
کلیه دستگیره ها از یراق آلات اساسی منزل یا محل کارتان محسوب میشود.جنس دستگیره ها از آلومینیوم،آهن ویا زاماک می باشد که به روش الکترولیز آبکاری شده ودر رنگ های طلایی،کروم،زیتونی،کافه ای وسایر رنگها دیگر موجود می باشد .
وزن یک دستگیره از فاکتور های مهم در انتخاب آن است .که هرچه سنگین تر باشد احتمال استفاده از الیاژمناسب در آن بیشتر است ودر نتیجه از مقاومت و عمر طولانی برخوردار می باشد .
دستگیره از لحاظ ظاهری به دو دسته یک تکه یا دو تکه شناخته می شود.
به دستگیره های یک تکه ،دستگیره پلاک و به نوع دو تکه آن دستگیره روزت می گویند .هر درب برای ساختمان کابرد مختلف دارد،ا از این رودستگیره آن هم با هم متفاوت می باشد .به عنوان مثال دستگیره درب اتاق برای درب ورودی مناسب نیست .
دستگیره ها چه از نوع پلاک (یک تکه)و چه از نوع روزت(دو تکه) و چه از لحاظ کاربردی به 4 دسته تقسیم می شوند :
دستگیره های کلیدی:
 این نوع دستگیره مناسب برای درب های چوبی از جمله درب اتاق خواب می باشد که از نظر قیمت، مدل، رنگ، شکل ظاهری دارای تنوع زیادی است وبه دو شکل کلیدی و سوئیچی عرضه می شود .
دستگیره سوئیچی:

 

نکته ای که در باره ی دستگیره های سوئیچی وجود دارد این است که برای نصب نیاز به سیلندر و قفل درب دارد .سیلندر باید هماهنگ با مدل قفل و دستگیره انتخاب شوند
 
همانگونه که از نام آن مشخص است مناسب برای روی درب سرویس بهداشتی و حمام می باشد .دستگیره های سرویس را نمی توان از بیرون قفل کرد و تنها از داخل توسط اهرم باز یا بسته می شوند .

 
یکی از اجزای مهم در طراحی داخلی و دکوراسیون، دستگیره ها ی درب ورودی می باشند که بسیار به چشم می آید و از لحاظ امنیت جزوء ویژگی های مهم درب محسوب می شود. در این مدل معمولا یکطرف ثابت بوده و سمت داخل به زبانه قفل متصل می باشد وامکان نصب مغزی و سیلندر روی آن وجود دارد .در خرید این دستگیره باز شدن درب اهمیت فراوانی درب دارد به عبارت دیگر پس از خرید به باز شدن درب ساختمان از سمت چپ یا راست دقت کنید . این مسئله در مشخصات فنی با عنوان راست باز شو یا چپ باز شو نشان داده می شود .